ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
به
گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خرم آباد، وحید
موسائیان فیلم ساز خرم آبادی در گفتوگو با خبرنگار بخش سینمایی ایسنا؛ ه
مزمان با اکران فیلمش گفت: «فرزند چهارم» اولین فیلم از شرایط سومالی است
که بر پرده سینماهای ایران نمایش داده میشود و فکر میکنم اولین فیلمی است
که در مکانهای واقعی سومالی ساخته شده است، بسیاری از فیلمهای هالیوودی
هم به این موضوع پرداختهاند اما صحنههای فیلم برداری شده در آن ساختگی
است، «فرزند چهارم» با لوکیشنها و آدمهای واقعی از مکانهای واقعی این
کشور فیلم برداری شده است.
در ادامه گپ وگفت خبرنگار ایسنا را با کارگردان «فرزند چهارم» میخوانیم:
ایده ی ساخت فیلم «فرزند چهارم» از کجا شکل گرفت؟
موسائیان: ایده ساخت این فیلم دو سال پیش، از «جشنواره فجر کودک اصفهان»
برای «بنیاد سینمایی فارابی» شکل گرفته شد و قرار بود به صورت مستند که
درباره کودکان قحطی زده کشور سومالی است، ساخته شود اما هنگامی که از کشور
سومالی بازدید شد فکر کردیم که اگر به صورت سینمایی ساخته شود جذابیت
بیشتری خواهد داشت به این ترتیب نوشتن فیلم نامه آن شروع شد.
با توجه به شرایط خطرناک کشور سومالی چه طور تصمیم به ساخت این فیلم گرفتید؟
پرداختن به موضوع کودکان سومالی و شرایط غیر انسانی که بر آن ها حاکم است
ارزش ساخت این فیلم را داشت و فکر میکنم این موضوع دلیلی شد تا همه به
عنوان یک اثر فخر آور به آن نگاه کنند. این انگیزه برای سازندگان آن نیز،
آن قدراهمیت داشت که بتوانند تمام شرایط سخت تولید را پشت سر بگذارند. ساخت
این فیلم برای تیم ما سختیهای بسیاری به همراه داشت اما باید برای نشان
دادن تصویری واقعی از حال و روز مردم سومالی این سختیها را تحمل می کردیم.
ساخت فیلم «فرزند چهارم» هر روزش یک مشکل بود، مشکلات تولید فیلم آن قدر
بسیار بود که فکر میکردیم روز دیگری برای کار کردن وجود نخواهد داشت. ممکن
بود هر روز کار متوقف شود و ما از این بابت بسیار نگران بودیم.
فیلم شما عنوان فیلم فاخر را گرفته است،فکر نمیکنید این عنوان به فیلم ضربه بزند؟
در شرایط سیاست زده جامعه ما که همه به فکر انکار هم هستند شرایطی به وجود
میآید که واقعیتهای تولید یک اثر هنری نادیده گرفته شود. این اولین و
آخرین فیلمی نیست که با این عنوان در سینمای ایران ساخته میشود. قبل از آن
فیلمهای زیادی با این عنوان ساخته شده و بعد از این هم میشود. امیدوارم
درآینده بتوانیم جایگاه این فیلم را پیدا کنیم.
هنگامی که زمان سپری
شود و پردههای انکار کنار گذاشته شوند آن وقت متوجه میشوند در چه سالی،
با چه امکاناتی و چه گروهی توانستهاند دست به این چنین کاری بزنند، فیلمی
که در آن اثری از شعار، روزمرگی و سهل الوصول بودن وجود ندارد بلکه اثری
است که در ذات خودش برا ی نشان دادن بشری که در عصر شکاف هستههای مختلف
جهان هستی و خارج از آن در شرایط اسف باری شب را به روزمی رساند از
هنراستفاده شده است.
چه طور در شرایطی مثل کشور سومالی روحیهی خود را برای ساخت فیلم حفظ کردید؟
فیلم برداری در سومالی و دیدن شرایط آن ها در این مدت کوتاه موجب شد که من
برای مدتی روحیه عادی نداشته باشم. بسیاری از مواقع، گروه فیلم برداری به
عنوان امدادگر عمل میکرد و امکاناتی که برای ساخت اردوگاه از هلال احمر
کمک گرفته بودیم را بین مردم تقسیم میکردیم. گاهی اوقات فیلم فراموش میشد
و گروه شروع به توزیع مواد غذایی بین مردم میکرد و خانم مهتاب کرامتی در
این زمینه پیشقدم بود.
بازیگران آفریقایی را به چه شکلی انتخاب کردید؟
با رفتن به اماکن مختلف شهر بازیگران را انتخاب کردیم. به عنوان مثال
بازیگر نقش «کارولین» را در یکی از رستورانهای سومالی و بازیگر نقش «آبی»
را در یکی از اردوگاههای کنیا انتخاب کردیم. بازیگر نقش «کارولین» اصلن به
زبان فارسی آشنایی نداشت و بدون درکی از مفاهیم آن را تکرار میکرد،
«مسعود میمی» که دستیار کارگردان بود برای فارسی صحبت کردن این بازیگر
بسیار تلاش کرد.
چه مقدار برای ساخت فیلم «فرزند چهارم» هزینه شده است؟
هزینه ساخت این فیلم حدود یک میلیارد و۶۰۰ میلیون تومان علاوه برکمکهای
سازمان هلال احمر که در کشور کنیا و سومالی در اختیار گروه قرار داده شد.
فکر میکنید “فرزند چهارم” این ظرفیت و امکان را دارد که از سوی ایران به اسکار معرفی شود؟
مجموعه سینمای ایران قابلیت معرفی فیلمهای بسیاری را به مجامع بین المللی
داشته است و امیدوارم این فیلم نیز دراین موقعیت قرار بگیرد.
اگر هزینه ساخت این فیلم برعهده خودتان بود، همچنان «فرزند چهارم» به این شکل ساخته می شد؟
این فیلم همانی است که در ذهن داشتم و هنگامی که این ذهنیت را به عینیت
تبدیل کردم تقریبا همان چیزی بود که میخواستم. من شاید فیلم ساز خوش شانسی
بودم که با انگیزه انسانی توانستم با اشخاصی که آن را به من پیشنهاد داده
بودند همراه شوم.
فکر میکنید شرایط کشور سومالی چه قدر برای مخاطب ایرانی مهم است؟
نمیتوان گفت یک انسان ایرانی از بشر امروزی جدا است. این ارتباط
زنجیرهوار قرن جدید همه را به هم وصل کرده است مثل این است که بگوییم چرا
شعر “بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند” را که یک شاعر
ایرانی سروده است به عنوان شعار برسردر سازمان ملل قرار دادهاند؟ آیا یک
ایرانی میتواند بگوید مردم سومالی به ما چه ارتباطی دارند؟ همه چیز در
جهان امروز به تک تک آدمها مرتبط میشوند.
با توجه به خشونتهایی که در فیلم وجود دارد، پیشبینی نمیکردید که با استقبال کم مخاطب مواجه شود؟
در کنار سینمای شاد که به روزمرگی میپردازد سینمایی هم وجود دارد که به
مباحث دیگری می پردازد. تجربه ثابت کرده است که سینمای تجاری هم نتوانسته
این نوع از سینما را کنار بزند و این سینما نیز قصد ندارد تا سینما را به
گونهای خاص تعریف کند. این دو نوع سینما به عنوان دو موجود همزاد اما
متفاوت از هم ادامه خواهند داشت و ما سعی کردهایم تمام خشونتی که در آنجا
اتفاق می افتد را به تصویر نکشیم اما به ناچارهنگامی که از مکانی صحبت
میکنیم، باید بخشهایی از آن را هم به تصویر بکشیم.
آیا در حین کار با تهدید گروه «الشباب» مواجه شدید؟
بله، پلیس مخفی کنیا به واسطه تحدید گروه «الشباب» ما را از اردوگاه اخراج
کرد و ما مجبوربه عقب نشینی ۲۰۰ کیلومتری از اردوگاه به صورت موقت شدیم و
تا امن شدن شرایط ، مدتی صبر کنیم تا دوباره به ساخت فیلم ادامه دهیم.
مراحل فیلم برداری در آفریقا چه مدت زمان برد؟
کل مراحل فیلم برداری درسومالی ۶۸ روز طول کشید که با توجه به توقفهایی
که در حین فیلم برداری به وجود آمد زمان کمی بود و راهی جز تمام کردن آن
نداشتیم.
اکران جهانی «فرزند چهارم» به چه صورت خواهد بود؟
بسیاری از نهادهای بین المللی برای اکران این فیلم به ما قول مساعدت
دادهاند و قرار است این فیلم در کشورهای آفریقایی اکران شود. در ایران نیز
این فیلم برا ی سفیران کشورهای آفریقایی و دیگر کشورها اکران میشود.
به گزارش ایسنا، «فرزند چهارم» روایت زن بازیگری است که به حرفهی عکاسی
روی آورده و برای عکاسی از بچههای سومالی قصد سفر به این کشور را دارد. در
این فیلم مهدی هاشمی، حامد بهداد و مهتاب کرامتی ایفاگر نقشهای اصلی آن
هستند.
منبع :لهور
دغدغهها و پیامهای انسانی سازندگان این فیلم قابلاحترام است، اما ضعف هایی هم دارد از جمله : از همان ابتدا پرداخت دو شخصیت اصلی به شکلی ناقص صورت میگیرد و انگیزهى سفر آنها به آفریقا قانعکننده نیست. روند فیلم بشکلی است که احساس میکنی فیلم مستند است . نکتهى عجیب معجزهای است که بدون بسترسازی لازم و در اوج گرسنگی این دو در آستانهی مرگشان اتفاق میافتد. و... باید فیلم را ببینید تا منظورم را متوجه شوید ... در هر حال یکی از نکات مثبت فرزند چهارم موسیقی متن شنیدنی فریدون شهبازیان است که ارزش زیادی دارد
سلام ایکاش خودتون را معرفی میکردید نقد جالبی بود واسه منی که هنوز فیلم را ندیده ام در مورد اقای شهبازیان هم با شما موافقم...شاد باشی و سلامت
سلام آقای کاظمیان گرامی
وقت بخیرو خوشی
خوشم میاد سوژه های خوبی رو انتخاب می کنید و به این حسن انتخابتون تبریک می گم .
و احسنت به این تلاش و پشتکار فیلم سازان ایرانی، دست عوامل ودست اندر کاران تهیه فیلم درد نکنه امیدوارم فیلم موفقی باشه و بتونه در جامعه بین المللی بدرخشه .انشاالله.
باسپاس از شما
شادو سربلند باشید
سلام و سپاس از لطف شما ممنونم از لطفتون...انشاالله منم با شما موافقم...شاد باشی و سلامت
آرزوی موفقیت داریم برای این هنرمند پرافتخار لرستانی ... و سپاس بابت نگاه هنردوستانه شما ...
سلام و سپاس از لطف شما خواهر گرامی
سلام بی صبرانه منتظرم این فیلم و ببینم ...دوستانم خیلی تعریف میکردند....
سلام ...منم همینطور خیلی دوست دارم این فیلم را زودتر ببینم